Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
13.1.2010, Jan Vítek, aktualita
Rozhraní External Serial ATA, které známe spíše pod zkratkou eSATA, by mohl velmi ohrozit nástup moderního rozhraní USB 3.0, od nějž se očekává velmi rychlé rozšíření. eSATA přitom dnes figuruje v moderních noteboocích, multimediálních zařízeních...
shlimak6 | 21.1.201022:59
ved nie je problem osadit multimedialny notebook 4 USB3 portami, z ktorych 1 by bol zaroven eSATA..a je po probleme..;­)
Odpovědět0  0
Ted Mosby | 13.1.201011:50
Miliony zařízení používají USB a budou dál. Vzájemná kompatibilita se staršími zařízeními + rychlost těch nových je jasná výhoda. eStata nemá skoro nikdo. Tak o čem se tu bavíte? Např. externí disk s eSata nikomu nepůjčíte, atd. To snad přesvědčí každého, že vlastnit cokoliv s eSata je k ničemu. S kecama ohledně zatížení CPU se běžte vycpat... Důležitá je hlavně kompatibilita vždy a všude
Odpovědět0  0
Pavel F. | 13.1.201012:39
Máte pravdu částečně. Kompatibilita je základ, tomu rozumím.
Nicméně se najde i plno lidí, kteří preferují výkon, protože externími disky si rozšiřují své pracoviště a disky slouží především pro práci.
Mám externí WD, který má USB i FW. V případě FW to pro mě znamená nárúst výkonu v aplikacích typu Final Cut či Aperture o 50% s prakticky zanedbatelným zatížením procesoru.
Samozřejmě když ho nesu jinam, tak balím USB kabel, protože na zkopírování dat to stačí. Ale na práci ne.
Odpovědět0  0
sroobik (627) | 13.1.201015:30
externy disk =­/= pracovny. Pracovny disk mas mat interny, napr aj RAID0. Na externy disk si mas robit zalohy, pripadne je urceny na prenasanie. Nie na dlhodobu pracu. Inak eSata degraduje vykon napr. 1500GB Barracudy oproti internemu pripojeniu tak o 40­-50%.
Odpovědět0  0
Pavel F. | 13.1.201018:49
Aha, Vy jste ale srandista.
Mám notebook Macbook Pro, používám ho pro video a fotky, k tomu připojen 1x FW800 WD ­(2­-disk v RAID0­), dále 1xFW800 WD ­(1­-disk­) + 1x USB zálohovací WD 2TB. Jak toto prosím narvu do notebooku?
Dále, pokud jedna z potřeb uživatele desktop PC je NĚKDY disk přenášet a připojovat ho někam jinam ­(např. u klienta­), proč bych měl řešit neustále otevírání case, vyndavání hdd, zandavání hdd, montovat hdd do externího boxu, abych ho mohl připojit u klienta? Když si rovnou pořídí externí disk s rychlým rozhraním, tak tyhle trable řešit nemusí.
Odpovědět0  0
mike.cz.com | 14.1.20109:59
To co jste napsal o degradaci výkonu u vašeho disku není problém samotného eSATA. tomu je to jedno a je výkonově naprosto stejné jak interní připojení přes SATA. jde jen o jinou koncovku. sám to používám a nemám rozdíl mezi interním a externím připojením....
Odpovědět0  0
Sagaris | 13.1.201013:02
Hlavni nevyhodou USB je, ze prenasi data spolu s rizenim prenosu v jednom datovem proudu. Navic s rostouci rychlosti roste i zatez na procesor. Kdo na tom nikdy nepracoval a jen prenasel data, ten to nepochopi.
Odpovědět0  0
Ted Mosby | 14.1.201010:00
To jsem si přesně myslel, že napíšete ­(vč. odpovědi od Pavla F.­): Práce vyžaduje výkon... bla bla. Pojdme argumentovat třeba tím, že si máte za 10.000 Kč pořídit do těch svých notebooku nějaký SSD disk ­(rychlost 250­/90 MB­/s­) a používat externí krabičky na to zmíněné ukládání dat a radovat se z jejich kompatibility.... :­-­) Huh?
Odpovědět0  0
Pavel F. | 14.1.201010:36
Jenže já mám jak SSD v notebooku, tak i externí úložiště přes FW 800. :­-)
Odpovědět0  0
Pavel F. | 14.1.201010:51
BTW, argumentovat SSD je krásné, ale docela drahé. V notebooku mám 128GB SSD, které stálo tuším něco kolem 14kKč. Externí disk s FW od WD s 2TB se dá pořídit kolem 5kKč. Samozřejmě by bylo ideální mít vše na SSD, ale radši to nebudu ani počítat, kolik by stálo 2TB v SSD diskách.
Odpovědět0  0
Ted Mosby | 14.1.201011:02
SSD v notebooku, ke klientovi s USB káblíkem, vlastní práce s FW800... V tom případě to máte vyřešeno skvěle. Ale jste mezi uživateli výjimka, jakých je možná 3%. ­(A trh s eSATA fakt trh s USB3 neohrožuje)
Odpovědět0  0
Pavel F. | 14.1.201011:11
Ano, jsem výjimka. Však také nahoře píšu, že pro masy je USB ­(většina uživatelů používá externí disky jako odkladiště dat­), ale ten kdo používá externí disky pro práci, tak se musí porozhlédnout někde jinde.
Odpovědět0  0
sroobik (627) | 14.1.201011:19
kto pouziva externy disk pre pracu je banan, kedze na to urcene NIEJE. Externy disk je na prenasanie a zalohovanie. A ten kto to potrebuje pouzit na pracu by sa mal poobzerat po desktope, pretoze notebook nieje prenho. Do desktopu da 4­-8 diskov, ked to potrebuje.
Odpovědět0  0
mike.cz.com | 14.1.201011:41
jestli ntbook či externí disky jsou pro práci je věc každého, jestli to tak používá či ne... najdou se lidi co potřebují počítač s sebou ať už na cesty nebo kamkoli a druhý nevyužijí, tak proč kupovat zbytečně desktop? to si radši koupí exterňák a maj to vyřešené jednodušej a levněj.... a takových lidí znám víc než jedoho....
Odpovědět0  0
vmull (22) | 14.1.201014:19
Používám to přesně tak. Notebook mám jako hlavní pracoviště se kterým pracuji ať jsem kde jsem. A protože používám více OS současně ve wmvare, tak potřebuji pro práci kapacity, které prostě uvnitř NB nikdy mít nebudu. Takže 2TB disk s eSATA jako pracovní je v podstatě jediné řešení, mít přes USB připojený disk, v něm wmvare partition a chtít v něm něco instalovat a ověřovat je nemožné.
Jo a desktop při Share Office realizovat nejde.
Odpovědět0  0
GvH (19) | 18.1.20106:53
Jakákoliv informace, která je mimo perimetr firmy, musí být považována za nezabezpečenou či spíše prozrazenou!!!
Odpovědět0  0
Pavel F. | 18.1.20107:53
Boha jeho, co to plácáte? To jako když odejdu s notebookem za ­"perimetr­", tak mohu vyhodit harddisk? :­-­)­))
Odpovědět0  0
83 | 13.1.201014:48
Většina řadičů SATA má i eSATA, záleží jenom na tom jestli výrobce osadí konektor. Já používám eSATA na zálohování, případně přímo jako další dočasný systémový disk. USBčku bych to nesvěřil.
Odpovědět0  0
mike.cz.com | 14.1.201010:07
přesně... USB já osobně taky mc nevěřím.... eSATA používám doma pro připojení terového samsungu ­(v extr. boxu­) protože vím že je bezproblémové a taky ta rychlost... usb? naposled co jsem to připojil u přítelkyně tak ta svině automaticky ten disk přes usb vypla a když se nastartoval tak jsem byl rád že jsem nepřišel o data....
Odpovědět0  0
Martin1568 | 14.1.201017:00
eSATA je přítomno na všech chipsetech Intel P35 a novějších, jenom to stačí zapnou v BIOSu :­-)
Odpovědět0  0
mike.cz.com | 15.1.20100:08
Blbost chlape ;­-­) rozdíl mezi SATA a eSATA je koncovka. nic víc, nic míň. tím pádem co podporuje normální SATA, podporuje i eSATA. tím pádem pokud máš na nějaké desce mezi vývody vzadu eSATU, pak ano, zapneš to nejspíše přes bios ­(pokud to jde vůbec vypnout­), ale to neznamená že to bude mít každá deska. já osobně to mám třeba z klasického SATA z desky vyvedené na povrch skříně.... a myslíš že cokoliv v PC řeší zda to náhodou není e?
Odpovědět0  0
Drawing | 19.1.201022:32
Tak tak, správně! Všichni jsou Lamy! Třeba na to někdy přijdou...
Odpovědět0  0
Pavel F. | 13.1.201011:34
Předpokládám, že největší slabina bude opět zatížení procesoru při přenosu. Lidé, kteří dělají střih videa, práci s fotkami, atd. se stejně vrátí k eSATA nebo Firewire 800.
Odpovědět0  0
Noltuo (2) | 13.1.201012:48
Souhlasím, masy si vystačí s USB 3.0 a pro zbytek je eSATA a Firewire.
Odpovědět0  0
GvH (19) | 18.1.20106:57
Chápu ji, ale většina uživatelů s extrémními požadavky na výkon bude preferovat nadupanou stanici a pro náhodný případ práce v terénu záložní neméně nadupaný notebook s externím úložištěm, ale hlavně pokud možno práci v terminálovém režimu. Je jasné, že pro editaci fotek, videa, tvoření grafiky, DTP a CAD terminál není vhodný. Ale když zvážím Vaši konfiguraci s externími krámy, bude to slušný kufr a výkon pořád nic moc. Takže za hodně peněz málo muziky.
Odpovědět0  0
Pavel F. | 18.1.20107:58
Plácáte nesmysly, svoje potřeby si určuji já a podle toho vypadá i priority list. A i ty Vaše trvzení jsou nesmysly. Za a­) pokud pracuji v terminálu, tak nepotřebuji nadupaný notebook. Za b­) kde berete tvrzení, že výkon nic moc? To jako si tady přečtete tuto debatu a už znáte vše? Zkoušel jste vůbec někdy Firewire 800?
Odpovědět0  0
mike.cz.com | 13.1.20109:48
no, ani bych neřekl, když to postavili na základech zastaralého usb 2.. co se týče rychlosti, kdo ví jak to bude, žádnou slávu nečekám a jestli to bude zatěžovat cpu tak jako usb2 tak nevidím důvod proč by moje oblíbené eSATA mělo mít problém... jinak, existují základní desky schopné dodávat do eSATA i napájení. ale to jste určitě nevěděli že?
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 13.1.201010:40
To třeba existují ty, co podporují i napájení, ale jiné nepodporují, což je u zařízení jako přenosný disk ­"menší­" problém. Jinak jestli se hodláte handrkovat o použití slova moderní a jestli je vhodné pro USB 3.0 nebo ne, tak z této debaty s dovolením mizím.
Odpovědět0  0
mike.cz.com | 14.1.201010:16
ano, je to ­"menší­" problém, ale pochybuju že by usb3 bylo schopné napájet velké externí disky ­(aneb 3.5­" uvnitř­) tudíž tam stejně člověk potřebuje zásuvku. ano, souhlasím, pro flashky a malé 1.8­" a 2.5­" exterňáčky je to ok, ale u těch větších stejně potřebujete energii takže problém máte tak jako tak a je jedno jestli s usb nebo esata...
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 14.1.201010:47
Některé USB 3.0 toho schopné asi budou, třeba Gigabyte GA­-P55­-USB3 s 3x USB Power Boost. To vypadá na minimálně 7,5 W, což by už mohlo stačit i na 3,5­" disky.
.
A když to nabídne Gigabyte, tak bych předpokládal, že ostatní výrobci MoBo se toho rychle chytnou ­(pokud už nechytli, to nevím, nezkoumal jsem to­).
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 14.1.201010:51
I když teď koukám, že USB 3.0 má mít dle specifikací 1800 mA, tedy 9 W, což už vypadá slušně a u těch desek Gigabyte tedy 27 W. Konečně by už mohly dobře fungovat ohřívátka na kafe :)
Odpovědět0  0
mike.cz.com | 14.1.201011:14
i tak ale s tím že budou mít lidi desky gigabyte žádný výrobce nebude při návrhu externích 3.5­" disků počítat.... navíc ty žerou i 12V ne? jinak k ohřívátkům.... ještě že kafe nepiju ;­-)
Odpovědět0  0
mch81 (423) | 13.1.201011:16
Tak treba pres ethernetovej kabel se da napajet zarizeni taky, akorat ze to moc zarizeni nepodporuje ­(jak routery­/switche, tak ty cilovy zarizeni­), umi to treba nejaky ip telefony od cisca. Tak aby to s eSata nebylo podobny.
Odpovědět0  0
Ellessar (125) | 13.1.201019:05
a takmer vsetky wifi AP od vsetkych vyrobcov :P
Odpovědět0  0
N/A | 13.1.20107:31
v titulku si clovek precte, ze eSATA ohrazuje USB3, v textu se pak pise, ze je to opacne... nekde je neco spatne.
(tedy nehlede na nulovou informacni hodnotu tohoto ­"literarniho utvaru­")
Odpovědět0  0
SlaineSK (2) | 13.1.20108:20
Presne toto som chcel napísať aj ja.
Ale každý sa učí a prispievatelia tak isto, zatial to ma asi pomýlené :D
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 13.1.201010:35
Titulek byl dvojznačný, upravil jsem ho.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.